Hockeyclub Feijenoord

bouwen aan Zuid; een eerlijke kans voor iedereen

2019410_HCF header foto bestuur ppt.jpg headerbeeld website hc feijenooord familietoernooi2019.jpg

Sponsor Spotlight: Cure +

Nieuws afbeelding 14-1

HCF Sponsor Spotlight (HCFSS) interviewt periodiek (hoofd)sponsoren over allerhande (ir)relevante zaken, zoals "Hoe sportief bent u zelf?”, "Bent u zelf een echte Feijenoorder?”, en "Waar ziet u uw bedrijf over tien jaar?”. Deze keer spreekt HCFSS met Samuel Schampers (SS) en Pieter van Campenhout (PvC) resp. Directeur en Sportfysiotherapeut bij https://www.cureplus.nl/

Hallo Linda en Samuel, het is begin januari dus laten we lekker met een open deur beginnen: welke zijn jullie goede voornemens voor dit jaar, zowel zakelijk als prive? 

Samuel: Meer sporten! Dit jaar ga ik trainen voor het liefdadigheidsevenement Gladiatoren aan de Maas, waarin amateurboksers zoals ikzelf (ik heb nog nooit gebokst) het tegen elkaar opnemen in de ring om geld op te halen voor het goede doel. Afgelopen jaar is zo ruim twee ton opgehaald voor kinderen die gepest worden om ze te helpen met hun mentale weerbaarheid. (zie voor meer informatie https://gladiatorenaandemaas2019.nl/)

Als fysiotherapeut zullen jullie veel blessures tegenkomen die sportgerelateerd zijn, hoe kunnen mensen dit soort blessures eigenlijk voorkomen, en zijn blessure uberhaupt uit te sluiten?

Linda: Een blessure kan nooit 100% voorkomen worden. Het ontstaan hiervan heeft te maken met veel verschillende variabelen en risicofactoren. Denk bijvoorbeeld aan de manier hoe een training wordt opgebouwd, de ondergrond van de sport en de materialen die gebruikt worden tijdens de sport. Ook kunnen leeftijd, geslacht en/of leefstijl van de sporter een rol mee spelen. Als we kijken naar hockey, kunnen we stellen dat het een snelle veldsport is met afwisseling in hoge intensiteit en lage intensiteit. Hierdoor kunnen acute blessures ontstaan door onder andere contact met de bal, een hockeystick of een valpartij. Overbelastingblessures kunnen ontstaan door vermoeidheid, onvoldoende herstel van vorige training/wedstrijden of onvoldoende herstel van eerdere blessures.
Om blessures zo veel mogelijk te voorkomen kan er gekeken worden naar beïnvloedbare risicofactoren. Het is belangrijk om een training goed op te bouwen, met een warming-up en een cooling-down. Hierbij is een opbouw van trainingsintensiteit in de voorbereidingsperiode op een nieuw seizoen erg belangrijk! Daarbij is het relevant om de sporter een goede techniek aan te leren en gebruik te maken van goede materialen (schoeisel, lichaamsbescherming etc.). Ook moet er een goede verhouding zijn tussen belasting en herstel. 

Ten aanzien van opwarmen, en rekken en strekken voor een wedstrijd hoor je veel verschillende meningen: wat is jullie professionele advies hieromtrent?

Er zijn verschillende vormen van rekken en strekken, we kunnen kijken naar passief rekken (statisch, bijvoorbeeld 4x 30 seconden) of actief rekken (dynamisch, bijvoorbeeld knie heffen, hakken billen). Deze vormen worden onder andere uitgevoerd met als doel de kans op het ontstaan van een blessure te verminderen en het verminderen van spierpijn na het sporten. Maar eigenlijk is er een zwak tot geen verband tussen rekken en een lagere kans op blessures en het verminderen van spierpijn.
Als we gaan kijken naar een ander doel, namelijk het bevorderen van de sportprestatie, lijkt het dat de dynamische rekvormen in de warming-up de prestatie positief beïnvloeden. Het kan bijvoorbeeld de sprintsnelheid verbeteren. 

Verder is rekken/mobiliseren een effectieve behandelvorm bij blessures en revalidatie; het terug kunnen krijgen van een ‘normale’ bewegingsuitslag na een blessure en spierontspanning zijn nodig voor terugkeer naar het veld en optimaal prestatievermogen. 

 

Concluderend is het dus belangrijk om te bepalen wat je doelstellingen zijn voordat je gaat rekken. Voor het verbeteren van je prestaties op het sportveld, adviseer ik om dynamische rekoefeningen in de warming-up te gebruiken. Denk aan hakken-billen, knie heffen, huppelen, zijwaartse kruispassen, zijwaarts bewegen en armzwaaien. Op het moment dat je de spanning van je spieren wilt verlagen na een training of wedstrijd, adviseer ik statische rekoefeningen, waarbij de oefening 5 keer wordt uitgevoerd en minimaal 30 seconden wordt vast gehouden. 

Wanneer en waarom is Cure+ sponsor geworden van HCF, en hoe is jullie relatie met de club?

Samuel:  We zijn in 2019 sponsor geworden van HCF omdat we de doelstelling van HCF; gelijke kansen voor iedereen, onderschrijven en financieel willen ondersteunen. Dankzij HCF sporten veel kinderen op Zuid voor wie sport anders onmogelijk was geweest! Daarnaast werken we samen op gebied van blessurepreventie.

De vorige sponsor die in Sponsor Spotlight aan het woord kwam formuleerde de volgende vraag voor jullie: "is er behoefte aan een ‘Businessclub HCF’?

Samuel: het is altijd goed als er een mogelijkheid is om op een sportieve manier andere mensen met hart voor de kinderen van Zuid te treffen.

OK Samuel, nog een laatste vraag: Welke vraag zou jij aan de volgende "Sponsor Spotlight"-sponsor willen stellen?

Samuel: Binnen Cure+ zien onze fysiotherapeuten regelmatig clienten met werkregelateerde klachten/blessures. Op welke manier geven jullie aandacht aan vitaliteit binnen het bedrijf?

Hartelijk dank Samuel en Linda voor dit leuke interview, heel veel success bij Cure+.

 

HC Feijenoord in beeld

Hoofdsponsoren

Adres

Sportcomplex Olympia
Buitendijk 100c
3078XC Rotterdam

IBAN: NL62RABO0119110865